Meny Lukk

Skitur Bislingen-Gjerdingen-Katnosa-Kikut-Hammeren

Vinteren er over, og med Birk Andreas på fem måneder har det ikke blitt like mange skiturer i vinter (ikke like mange blogginnlegg heller!) som jeg hadde håpet på. Men en fin og minnerik tur hadde vi søndag 7. mars. Turen gikk fra nedlagte (permanent eller midlertidig tro?) Bislingen fjellstue ved Mylla og over Gjerdingen, Katnosa, Sandungen og Bjørnsjøen ned til Hammeren.

På forhånd hadde jeg laget et facebook-event som het “Marka på langs” og invitert noen venner. Vi har hytte nord i marka, så inkludert var en hyttetur i helgen. Vi hadde en hyggelig tur med god mat og god vin, samt en deilig skitur rundt Mylla i beina fra lørdagen før. På søndag fikk undertegnede litt kalde føtter, det var jo snakk om 42,5 km fra Mylla dam til Hammeren, men av sted skulle vi, men vi tok en snarvei. K jørte opp til Bislingen og satte kursen rett sørover mot Gjerdingen istedenfor å gå de 11-12 km vestover over Mylla mot Ølja før vi kunne vende nesa sørover. Med dette ble turen kortere, rundt 35 km isteden, og vi startet fra 691 m.o.h, i stedenfor Myllas 496 m.o.h. og fikk dermed en god del høydemter med nedoverbakke.

Turen begynner med lange utforkjøringer ned mot Gjerdingen. Man kjører forbi en dropp-plass fra annen verdenskrig og må følge løypa litt mot Tverrsjøstallen før en ikke oppkjørt løype tar av ut på Gjerdingen og går forbi Gjerdingen gård på høyre hånd. På null komma svisj har man tilbakelagt de første 5-6 km og er nede på 448 m.oh.
Vel over Gjerdingen gikk det overraskende mye oppover igjen før vi kom ut på et vann vi først trodde var Katnosa, men når vi så på kartet innså vi at det var Store Fyllingen som ligger på 472 m. Det gikk greit videre men opp en ganske bratt bakke og litt utfor igjen før vi var ved Sandvikshytta på Katnosa. Her var det overraskende mange mennesker, som de fleste så ut til å ha gått inn sørfra, noe som er en ganske lang og hard tur fra Hammerens 149 m.o.h. til Katnosa på 464 m.o.h.

Kursen gikk videre omtrent rett sørover mot Katnosdammen og over Katnosfjellet på 580. Med andre ord mye oppover igjen. Utforkjøringen ned til Sandungen på 390 m.oh. var nyhugget med god oversikt, men jeg kløna det til og hadde et skikkelig tryn i den lange fine bakken. Vi rastet på en rasteplass der hvor løypa krysser over brua mellom store og vesle Sandungen. Sandungen gård var stengt og her så vi turens første redningshelikopter som plukket opp noen andre som hadde tryna i bakken. Vi skulle se to til i løpet av turen. Vi antok at vi var omtrent halvveis nå.

Fra rasteplassen kunne vi gå over Sandungen og Hakkloa til Kikut eller over toppen med Kikutnuten ikke langt unna. Vi gikk nok en gang oppover over åsen. Ca halvveis over åsen tok det av løype opp til toppen, 2 km avstikker. Vi gikk ikke oppom denne gangen, men satt utfor Puttedalen ned mot Kikutstua. Her var det, ikke overraskende, vanvittig mange mennesker. Men den søteste var ei lita jente på 10 år som sa “En ting er i hvert fall helt sikkert Mamma, jeg går korteste veien hjem”. Det drev vi med også på dette tidspunkt. Staking over Bjørnsjøen på dønn bakglatte ski var et strev, men med Rød sølv smøring fikk vi litt feste og nærmet oss Bjørnholt.

Nesten over Bjørnsjøen tok vi av til høyre og kom inn på løypa som går langs Bjørnsjøelva på vestsiden nedover forbi Skjersjøen og til Aurtjernet. Vi gikk umerka løype på venstre side av Aurtjernet under høyspenten og fortsatte ned mot Skjersjødammen og den vanlige ruta ned til Hammeren. Her ble jeg nesten overkjørt av en idiot i kondomdress som pressa seg mellom meg som bremsa litt i nedoverbakken og en 10-12 som kom i mot i følge. Jeg stod – hurra 
Vel fremme på Hammeren spiste vi siste rest av sjokoladen og en appelsin, bytta av oss den våte ulltrøya og tok bussen til Nydalen og videre hjem. En herlig, ikke så veldig strevsom tur, med mer oppoverbakker enn jeg hadde trodd. Kan absolutt anbefales.

Jeg lette etter kart når jeg skulle publisere dette og fant bloggen til Bjørn Sandvik som driver med thematic mapping og har laget blant annet dette innlegget med høydemeter og GPS-tracking om min andre blogga skitur og en kul tjeneste, norgesatlas.info. Ble litt imponert over hva man kan få til med åpne data og GPS, og glemte helt et bilde her!