Meny Lukk

En uke på Island med to barn

23.07. – 30.07. 2015 dro vi til Island! Birk Andreas på 6 år hadde bestemt destinasjon – fordi det var så mye is der. Og heldigvis fant vi en isbar. Mer om det etter hvert.

Vi startet planleggingen allerede i januar. Vi booket flybiletter med Norwegian til NOK 5 056,- og Mazda 6 stasjonsvogn som leiebil fra Thrifty via rentalcars.com til NOK 7 418,- .

Vi booket også en fantastisk morsom og nokså velutstyrt hytte ca 15 km nord for Selfoss på AirBnB – svært fargerikt interiør og leker til ungene, hytta het Soltun og kostet omtrent NOK 10 000,- for en uke. Eieren var en familie i Reykjavik med to gutter på samme alder som Birk Andreas, vi møttes aldri men mailutvekslet mye før vi ankom og hytta var godt tilrettelagt for barn. Søkte nå på AirBnB på Selfoss og det er mange hytter i området til leie. Vi valgte Selfoss som utgangspunkt for turen og med det valgte vi bort området nord for Reykjavik da det ble litt langt å kjøre. Vi vurderte også å kjøre rundt hele øya men slo det fra oss, etter anbefalinger vi fant om at en da burde sette av minst to uker.

2015-07-24 08.48.25

Eik Johannes på 1 år klarte seg bra på turen, men en forutsetning for å lykkes på tur til Island er at barna er glad i å kjøre bil. Jeg har satt på distanser nedenfor, tilsammen kjørte vi over 1000 km på 8 dager. Her er en liten reisedagbok fra turen vår. Håper den kan inspirere andre islandsfarere.

Dag 1 – fly til Keflavik og den blå sirkel langs sydkysten til Selfoss

Kjøredistanse: 111 km.

Vi kjørte via Hafnir og stoppet der hvor kontinentalplatene møtes.

DSC01245Videre til Grindavik og Strandkirkja. I Grindavik stoppet vi for å handle mat og spise litt og lekte en stund på skolens fine lekeplass. Det må til med to barn i bilen. Apropos mat – vi hadde med oss en passe stor sammenleggbar kjølebag og smurte matpakke hver dag.

DSC01255Vi kjørte videre mot Eyrabakki over en lang molo som Birk Andreas synes var litt spennende.

Vi ankom hytta godt utpå kvelden og flytta inn.

Fargerikt kjøkken på SoltunDSC01260 Ball under bordet på Soltun

Dag 2 – Den gyldne sirkel – Thingvellir – Gullfoss – Geysir

Kjøredistanse: 193 km rundt hele.

Vi tok det beste først, det gyldne triangel. Forsøkte å være tidlig ute på Thingvellir for å unngå de store folkemassene, men det var en del folk og ikke minst mygg. Anne Mina hadde med mygghatten sin til Island, men den lå igjen på hytta. Eik Johannes satt i bæremeis. Birk Andreas var nysgjerrig på kontinentalplater og den lille kirken. En ønskebrønn fant vi også der vi ønsket oss mindre mygg og en fin fortsettelse på turen.

Skulle vi reist igjen hadde vi nok oppgradert leiebilen litt og valgt en SUV-variant så vi kunne kjørt litt røffere. Ikke for det, vi kom oss dit vi ville og det var bare en gang i løpet av uka vi kunne tenkt oss å kjøre på vei markert for SUV (litt videre nordover fra Gullfoss). Og så er jo den her myyye kulere enn en Mazda 6 da:

Gullfoss var en stor opplevelse og det ble også noen fine bilder.

Gullfoss

Geysir ligger bare å lurker for tiden, det er Strokkur som spruter ca hvert 5. minutt. Vi tok med en yoghurt og venta på en benk. Det gikk mange rare folk forbi også, men til slutt fikk vi et bilde av spruten.

DSC01340 Birk Andreas og Strokkur

Strokkur Gutta krutt

Dag 3 – Vestmannaeyjar

Kjøredistanse: 80 km hver vei.

Eimskip opererer fergen Herjólfur som går over til Vestmannaeyjar fra Landeyjarhöfn på 30 minutter. Vi booket bilett den dagen vi kom til Island, det kan nok være lurt å booke litt før for fergen var ganske full, men vi kom med. Vi tok også med bilen over men det var strengt tatt ikke nødvendig, gå-avstand på øya var under 1 km til alle «attraksjonene», men det gjorde det litt lettere med alt pikk og pakk. Å parkere ved attraksjonene på øya var helt kurant. Vi dro tidlig fra hytta den dagen for å nå fergen 09:45

Å stå på dekk og se på øyene komme nærmere var ganske vildt.

Vestmannaeyjar sett fra HerjolfurPå øya så vi på det ganske nye vulkanmuseet som var veldig spennende. De hadde audioguide på norsk, som passet Birk Andreas topp.

Etter museet gikk vi opp på Eldfell. En gåtur på 2-3 km som Birk Andreas klarte lett med litt sjokolade i lomma.

Panorama på Eldfell, Heimaey

Topptur på Eldfell

Så gikk ferden videre til Islands beste badeland som ligger ute på den øya! Her fant Birk Andreas på magisk vis ut av hoppekoden. Han har aldri vært veldig glad i å hoppe i vannet, men plutselig fant han ut at han skulle prøve stupebrettet, og det ble minst 40 turer. De har også en kul trampoline-sklie som han tok mange ganger.

DSC01462DSC01451  DSC01455 DSC01459 DSC01466

Til slutt på dagen havnet vi litt tilfeldig inn på den beste restauranten på øya, Einsi Kaldi. Det ble en femretter og det som skulle vise seg å bli turens beste matopplevelse. Vi tok båten tilbake kl 21 og kjørte hjem med to sovende og fornøyde barn og to veldig fornøyde voksne. På veien tilbake skimtet vi så vidt Seljalandsfossen men følte ikke for å stoppe der så sent på kvelden. Vi kikket litt mer på kartet og bestemte oss for at vi måtte nedover sydkysten igjen. Se dag 5.

Dag 4 – Hveragerði

Kjøredistanse: 14 km hver vei.

I dag var det på tide at sjåføren fikk litt fri så dette skulle være en rolig dag med lite kjøring. Vi hadde hørt rykter om en fantastisk isbar i den bitte lille byen Hveragerði som lå bare noen km unna. Jordskjelvsimulator fant vi også. De har også en røykpark midt i byen som var lett tilgjengelig.

2015-07-26 12.22.32 DSC01472 2015-07-26 13.02.48

Det viste seg også at det finnes en røykdal som går inn herfra så vi burde hatt litt mer «hiking»-tilnærming til denne dagen, men det var is og kos som var viktigst.

På ettermiddagen badet vi i badet i Hveragerði og middagen ble tilberedt vi på grillen hjemme på hytta.

Dag 5 – Seljalandsfoss, Solheimajökull og Dyrholaey

Kjøredistanse: 123 km hver vei.

Som nevnt måtte vi tilbake  og det ble en drøy kjøretur til Dyrholaey, men vi kom frem og hadde en helt fantastisk naturopplevelse på Black Beach. Mat fikk vi også på relativt nybygde Black Beach restaurant.

DSC01550 DSC01560 DSC01570 DSC01572

På veien til Dyrholaey stoppa vi ved Seljalandsfossen, det er en foss man kan gå inn på baksiden av!

DSC01520 2015-07-27 10.40.57

Vi burde nok også ha stoppet på Skogafoss og vulkanmuseet etter siste utbrudd på Eyjafjallajökull, men det tok vi oss ikke tid til. Vi stoppa imidlertid ved Solheimajökull, en isbre-arm som vi kunne gå opptil. Vi kunne nok også vandret på breen, men det holdt lenge å se den på nært hold for oss.

DSC01537 DSC01538

På vei hjem sovna begge ungene i bilen igjen, men Birk Andreas avtalte før han sovna at vi skulle vekke han når vi kom til badeland. Og det gjorde vi. Kl 20:15 rullet vi inn på det nye badelandet i Selfoss med en knekt som hadde sovet to timer i bilen. Vi ble overraska over å finne 20-25 andre unger på hans alder i bassengene og storkoste oss.

Dag 6 – Reykjavik via rv 360 og 435

Kjøredistanse: 75 km til Reykjavik, 51 km hjem igjen.

Noen har sikkert lurt på hvorfor vi ikke bodde i Reykjavik og om vi ikke besøkte byen. Jo, vi besøkte byen, men klarte oss med en dag. Da ble det Hvalmuseet, kirketårnet og badeland.

DSC01582 DSC01593 DSC01605 DSC01616

Dag 7 – Kerið, hesteshow, ridetur, Hveragerði og bading i Borg

Kjøredistanse: 14 km hver vei + 20 km til Borg

Ved Hveragerði ligger det (minst) 3 hestegårder. Fákasel har laget et hesteshow som gikk i 16-tiden som vi ville se. Men både denne og den andre store hestegården ved hovedveien er veldig «kommersielle», og det var ikke rom for en spontan ridetur for en liten gutt på 6 år (Book på forhånd for hele familien hvis dere vil på tur, varighet 3 eller 6 timer). De anbefalte oss Sólhestar som lå ikke langt unna, og var litt mindre. Her var det en veldig hyggelig gutt på 11 som tok en tur med Birk Andreas – 20 minutter, 80 NOK, mer enn nok for Birk Andreas.

DSC01648 DSC01660 DSC01709 DSC01731

Kerið er et gammelt vulkankrater like ved der vi bodde og ikke så langt fra var det også enda ett (!) badeland i Borg. Skal vi se, da hadde vi vært på 1 – 2 – 3 – 4 – badeland fra før. Vi var skikkelig rene og pene når vi dro hjemover dagen etter 🙂

DSC01644 2015-07-29 14.32.24 2015-07-29 14.33.07

Og så viste vi jo hvor isen var, så vi måtte innom der også for å feire at vi hadde hatt en fin tur 🙂

2015-07-29 18.26.56

Dag 8 – Hjemreise via Reykjavik, blå lagune og Keflavik

Kjøredistanse: 126 km

Anne Mina hadde veldig lyst til å dra til den blå lagune hele uka egentlig, men de har to års aldersgrense, så et besøk der hadde betydd at kun den ene halvdelen av familien kunne gå inn siden Eik Johannes bare var 1,5 år. Og så var det jo utrolig langt dit fra Selfoss og Jan Helge hadde vært der før, så vi prioriterte ikke det. På vei til flyplassen tok vi likevel turen bortom så Anne Mina kunne se og ta et bilde utenfor.

Vi leverte bilen på Keflavik og fløy hjem igjen etter det vi synes var en helt super tur.